استانها

مبارزه با پول‌شویی با اجرای کامل سامانه مودیان مالیاتی

مبارزه با پول‌شویی با اجرای کامل سامانه مودیان مالیاتی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سامانه مودیان مالیاتی تأثیر به سزایی بر شفافیت مالی و کاهش پول شویی دارد، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ اصلاحیه و تغییر روند مالیات ستانی باعث شد که عدم پرداخت مالیات جرم شناخته شود و این امر سبب شد که افراد و دستگاه‌ها نگاه جدی‌تر به این موضوع از خود نشان دهند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آپارات نیوز، عدالت مالیاتی حاصل یک نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد بوده و از پیش‌نیاز‌های اساسی برای رسیدن به این دستاورد ملی، ایجاد شفافیت اقتصادی در جامعه است. در همین راستا سازمان امور مالیاتی کشور در دوره تحولی راهبرد‌های بنیادین خود را در چهارچوب ایجاد شفافیت و به‌تبع آن هوشمندسازی نظام مالیاتی تدوین نموده و با تأکید بر ضرورت مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات شفاف و قابل‌استناد و بهره‌گیری از ابزار‌های ثبت معاملات و سامانه‌های اطلاعاتی، به دنبال برقراری یک نظام مالیات ستانی هوشمند و استقرار عدالت مالیاتی در کشور است.

در شرایط حاضر عده‌ای محدود با انجام حجم بالایی از مبادلات، عملاً بخش قابل‌توجهی از ارزش‌افزوده بخش خدمات کشور را تصاحب کرده‌اند، در مقابل، اما سهمی در پرداخت مالیات ندارند. نتیجه این رویکرد، فشار غیرمتناسب و غیرموجه مالیاتی به سایر فعالان اقتصادی و به‌ویژه فعالان بخش مولد و شفاف اقتصاد است. با اجرای این قانون و مستند شدن فرایند‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، عملاً همه فعالان اقتصادی و فعالیت‌های آن‌ها مکشوف خواهد شد. این موضوع منجر به شناسایی مودیان جدید مالیاتی می‌شود که تا پیش‌ازاین فعالیت داشته، اما در نظام مالیاتی به‌عنوان مودی شناسایی و ثبت نشده بودند. با این اتفاق، شاهد کاهش فشار بار مالیاتی از دوش فعالان شفاف، شناسنامه‌دار و شناخته شده خواهیم بود؛ چراکه با شناسایی این گروه و ثبت آن‌ها در نظام مالیاتی به‌عنوان مودی مالیاتی، عملاً بار مالیاتی در میان تعداد بیشتری از مودیان توزیع شده و از فشار مالیاتی کاسته خواهد شد.

مبارزه با پول‌شویی با اجرای کامل سامانه مودیان مالیاتی
مهرداد حاجی زاده تحلیلگر مسائل اقتصادی و پژوهشگر بررسی عوامل مؤثر بر فرار مالیاتی و پول‌شویی  در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آپارات نیوز با بیان اینکه فرار مالیاتی یکی از جرائم مؤثر در پول‌شویی است، عنوان کرد: منشأ بالغ بر ۷۵ درصد پول‌شویی کشور فرار مالیاتی که رقم آن هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
وی ضمن تأکید بر لزوم سازوکار و برنامه‌ریزی منسجم در حوزه مالیات ستانی و پیشگیری از فرار مالیاتی گفت: در صورتی این مهم انجام شود از پول‌شویی جلوگیری خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سامانه مودیان مالیاتی تأثیر به سزایی بر شفافیت مالی و اقتصادی دارد، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ اصلاحیه و تغییر روند مالیات ستانی باعث شد که عدم پرداخت مالیات جرم شناخته شود و این امر سبب شد که افراد و دستگاه‌ها نگاه جدی‌تر به این موضوع از خود نشان دهند.

مبارزه با پول‌شویی با اجرای کامل سامانه مودیان مالیاتی
حاجی‌زاده معتقد است: خوداظهاری بهترین شیوه پرداخت مالیات است که این مهم با اعتماد اقتصادی مردم به دولت محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه لازم است نتایج پرداخت مالیات توسط مردم به طور شفاف و واضح در جامعه مشخص باشد، تصریح کرد: سامانه مودیان مالیاتی تأثیر به سزایی بر شفافیت، جامعیت و التزام مالیاتی دارد.
این پژوهشگر و تحلیلگر مسائل اقتصادی بهره‌مندی از سامانه مودیان را بر در آمد و شفافیت مالیاتی مؤثر دانست و گفت: شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی تأثیر به سزایی در تقویت بخش‌های مولد و تضعیف بخش‌های نامولد دارد، به‌عبارت‌دیگر، مبارزه با قاچاق و کد فروشی و پول‌شویی اتفاق خواهد افتاد.
حاجی‌زاده در ادامه افزود: سامانه مودیان مالیاتی سبب پرداخت عادلانه مالیت می‌شود، در حال حاضر کارمندان قبل دریافت حقوق مالیات پرداخت می‌کنند این در حالی است که اکثر مشاغل آزاد از پرداخت فرارمی کنند.

انتهای پیام/ 

دکمه بازگشت به بالا