جامعه

وجود ۳۰۰۰ محله آسیب‌خیز در کشور/ طراحی «نقشه اجتماعی» استان‌ها

وجود ۳۰۰۰ محله آسیب‌خیز در کشور/ طراحی «نقشه اجتماعی» استان‌ها

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً 7 هزار محله در سراسر کشور وجود دارد، گفت: از بین این محله ها تقریباً 3 هزار محله آسیب پذیر و کم برخوردار هستند.

آرزو ذکایی فر در گفت وگو با آپارات نیوز وی در خصوص آخرین اقدام سازمان بهزیستی در راستای رصد آسیب های اجتماعی کشور گفت: هدف سازمان بهزیستی در رابطه با نظارت بر آسیب های اجتماعی همواره این بوده است که روند تغییرات، وضعیت موجود، دانستن. عوامل تعیین کننده، ریسک و محافظت کننده و ارتباط آنها با آسیب های اجتماعی را بشناسند تا بتوانند روند تغییر را مشاهده کرده و بر اساس شواهد برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی طی این سال ها بررسی های متعددی انجام داد و آمار سامانه های بهزیستی (سامانه 1480، اورژانس اجتماعی 123 و …) را جمع آوری کرد تا نقطه هدف ما را در سطح محله متمرکز کند. به طور خاص، داده های استان و همچنین سه شهر آسیب دیده و کمتر آسیب دیده را طی سه سال متوالی بررسی کردیم.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به همین دلیل این سازمان در سال گذشته و همچنین در دو ماهه نخست امسال نظرسنجی انجام داد و از شهرستان ها اطلاعات جمع آوری کرد. به گونه ای که بیش از 470 شهر (کلیه شهرهای کشور) را مورد بررسی و رصد قرار داده ایم. در حال حاضر اطلاعات جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده است و به موازات بررسی شهرها، بررسی محلات را نیز آغاز کرده ایم.

ذکایی فر گفت: در حال حاضر نظارت بر حدود 1700 محله انجام شده است که از این تعداد 500 محله با توانمندی های مردمی و با تمرکز بر مسائل محله رصد شده است. در نهایت نیازها و اولویت بندی محلات مورد بررسی قرار گرفت و سپس نقشه اجتماعی محل انجام شد. هدف سازمان این است که با به دست آوردن داده ها و مسائل و نقشه اجتماعی این محلات، بر اساس عوامل تعیین کننده، بتوانیم نیازها و اولویت ها را شناسایی و سپس الگوها و برنامه هایی را بر اساس وضعیت آسیب های اجتماعی در هر استان تدوین کنیم. و شهرستان با کمک کارگروه های استانی

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در دبیرخانه پایش آسیب های اجتماعی این سازمان گفت: با توجه به اینکه دبیرخانه پایش آسیب های اجتماعی تشکیل شد. در تمام استان ها در سال گذشته به طور متوسط ​​4 جلسه با مدیریت مدیرکل برگزار شد که استان و اعضای دبیرخانه آن متشکل از نهادهای مرتبط و همکار بود. از ابتدای سال تاکنون به طور میانگین دو جلسه در استان ها برگزار شده است.

ذکایی فر هدف از برگزاری این جلسات را مشارکت و همگرایی دستگاه ها برای جلوگیری از انزوا اقدام و همچنین جلوگیری از اتلاف منابع و زمان در مداخلات به موقع و موثر در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین دستگاه ها عنوان کرد. . گفت: همکاری نهادهای مختلف برای طراحی و تدوین برنامه ها و الگوهای محلی، منطقه ای و استانی بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته برنامه ها و طرح ها در حوزه آگاهی و مداخله سطح یک و دو همواره توسط نهادهای ملی طراحی و به استان ها ابلاغ می شد، گفت: امسال هدف سازمان بهزیستی متفاوت است و مستقر. با توجه به وضعیت موجود، نیازها و اولویت‌ها با توجه به الگوی بوم‌شناسی اجتماعی استان، انتظار می‌رود استان‌ها با دور هم جمع شدن و همکاری در دستگاه‌ها، ظرفیت اجرایی خود را متمرکز و یکپارچه کنند. از سوی دیگر برای شهرهایی که در حوزه آسیب های اجتماعی دارای ریسک بالایی هستند، برنامه های مختلفی از جمله برنامه های آگاه سازی و آموزش عموم مردم، آگاه سازی در گروه های پرخطر و غربالگری های لازم انجام می شود. و مداخلات

ذکایی فر نقش وزارت کشور را برقراری ارتباط بین ادارات دستگاه ها عنوان کرد و افزود: یکی از موضوعات خاص بین دستگاه ها تبادل داده ها و اطلاعات است و این موضوع و مشکل همواره مطرح بوده که دستگاه ها از ارائه داده ها و آمار خودداری کرد. . بر اساس این وزارت کشور از سال گذشته تفاهم نامه مشترکی بین نهادهای مرتبط مانند سازمان بهزیستی، سازمان زندان ها، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مرتبط امضا کرده است. پیش نیاز این کار تعیین نوع داده های هر دستگاه و ظرفیت و سیستم های هر دستگاه است. جلسات این موضوعات با محوریت سازمان تجارت اجتماعی برگزار می شود و کار در مراحل خوبی است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اثربخشی نظارت بر آسیب های اجتماعی بر کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: سازمان بهزیستی 2 اقدام برای کاهش آسیب ها انجام می دهد. یکی از سطوح این اقدامات، اقدامات پیشگیرانه مانند آگاهی عمومی و اختصاصی در سطح عمومی و اختصاصی مانند طرح خودمراقبتی دختران و زنان، پیشگیری از خودکشی، طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان، طرح مشارکت اجتماعی زنان، طرح مادر و فرزند، زندگی است. طرح مهارت، آموزش فرزندپروری پیشگیری از اعتیاد برنامه های جامعه محور و جامعه محور است. برنامه های سطح دو مانند برنامه های ویژه جمعیتی که در حوزه ارتقای سواد سلامت، شناسایی و غربالگری به موقع است و سطح سه شامل اقشار آسیب پذیر و آسیب پذیر اجتماعی مانند مراکز مداخله در بحران و سایر مراکز مرتبط با مسائل است. در سطح کشور خدمات تعمیر و نگهداری و تخصصی را ارائه می دهد و به زندگی سالم باز می گردد.

وی افزود: امید است با کمک همه دست اندرکاران و شرکای اجتماعی بتوان در جهت شناسایی و مداخلات به موقع با کارایی بالا در راستای ارتقای سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی گام برداشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا