بین الملل

۱۲ جنگ و ۵ توافق سازش؛ کارنامه ۷۲ سال مناقشه اعراب و صهیونیست‌ها

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین آپارات نیوز ، بیش از هفت دهه از سال 1948 و استقرار رژیم غیرقانونی صهیونیستی می گذرد و تاکنون شاهد 12 جنگ و پنج توافق نامه سازش بوده ایم.

اعلام توافق سازش بین دولت بحرین و دولت اسرائیل دومین نوع در میان کشورهای عربی خلیج فارس (پس از امارات متحده عربی) و چهارمین توافق نامه سازش بین کشورهای عربی (پس از مصر ، اردن و امارات) بود.

در اینجا نگاهی داریم به جنگ ها و خیانت هایی که طی 72 سال گذشته گریبان فلسطین را گرفته است.

جنگ 1948

در 14 مه 1948 ، سه سال پس از پایان جنگ جهانی دوم ، دیوید بن گوریون از استقرار رژیم اسرائیل در بخشی از فلسطین خبر داد و روز بعد ارتش های مصر ، سوریه ، اردن ، لبنان و جنگ عراق علیه رژیم. .ردن

این جنگ که به “جنگ استقلال” یا “جنگ آزادی” معروف است ، یک سال ، هفت ماه و 20 روز به طول انجامید. این کار با شکست اعراب به پایان رسید و طی آن 760،000 فلسطینی آواره و از خانه و سرزمین خود بیرون رانده شدند. .

در این جنگ ، کشورهای عربی در ابتدا پیشرفت چشمگیری داشتند ، به طوری که در 11 ژوئن ارتش عراق به 11 کیلومتری شرق تل آویو رسید و ارتش مصر به 16 کیلومتری جنوب شهر رسید و صهیونیستها در آستانه تجزیه قرار گرفتند. . کشورهای غربی با تصویب شورای امنیت رهبران عرب را به آتش بس 4 هفته ای متقاعد کردند. در همان ماه ، سیل کمک های نظامی به اسرائیل سرازیر شد و مستشاران نظامی غربی وارد فلسطین شدند و ارتش های عربی را عقب راندند.

۱۲ جنگ و ۵ توافق سازش؛ کارنامه ۷۲ سال مناقشه اعراب و صهیونیست‌ها
نیروهای ارتش اردن در شهر اورشلیم ، 1948

جنگ 1956

جنگ دوم رژیم صهیونیستی با یک کشور عربی در کانال سوئز رخ داد و در واقع صهیونیست ها به همراه فرانسه و انگلیس به جمال عبدالناصر اعلام جنگ کردند.

سه ماه پس از اعلام دولت مصر به رهبری عبدالناصر کانال سوئز ، دولت اسرائیل به کانال حمله کرد و به نقطه رسید. اما تحت فشار سازمان ملل و ایالات متحده و سپس اتحاد جماهیر شوروی ، فرانسه ، انگلیس و رژیم اسرائیل مجبور به عقب نشینی شدند. دولت مصر هر ساله این رویداد را جشن می گیرد.

۱۲ جنگ و ۵ توافق سازش؛ کارنامه ۷۲ سال مناقشه اعراب و صهیونیست‌ها
جمال عبدالناصر پس از ترک آخرین سرباز انگلیسی از بورساید پرچم مصر را برافراشته می کند

جنگ شش روزه

در 5 ژوئن 1967 ، اسرائیل یک جنگ شش روزه علیه مصر ، اردن و سوریه آغاز کرد و توانست قدس شرقی ، کرانه باختری ، نوار غزه ، بلندی های جولان و صحرای سینا را اشغال کند.

اکتبر 1973 جنگ

در 6 اکتبر 1973 ، مصر و سوریه به نیروهای اسرائیلی در صحرای سینا و بلندی های جولان حمله کردند. در این جنگ ، با وجود موفقیت های اولیه ، ارتش های دو کشور عربی ضربه سختی خوردند و اگرچه تغییری در زمین ایجاد نشد ، آنها آتش پیشنهادی سازمان ملل را پذیرفتند.

اشغال لبنان

در 6 اکتبر 1982 ، نیروهای اسرائیلی به بهانه اینکه سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات مجبور به ترک لبنان و اشغال مناطق وسیعی از کشور شد ، به لبنان حمله کردند. صهیونیستها سه سال بعد مجبور به ترک لبنان شدند ، اما در مناطق جنوبی این کشور باقی ماندند تا اینکه نیروهای مقاومت صهیونیستها را در سال 2000 از لبنان بیرون کردند.

۱۲ جنگ و ۵ توافق سازش؛ کارنامه ۷۲ سال مناقشه اعراب و صهیونیست‌ها
حضور ‘آریل شارون’ وزیر دفاع وقت اسرائیل در بیروت. سال 1982

انتفاضه اول

اولین انتفاضه فلسطین در کرانه باختری یا “انقلاب سنگی” در دسامبر 1987 آغاز شد. در انتفاضه دیگر خبری از کشورهای عربی نیست و این شهروندان فلسطینی هستند که فقط با وسایل اساسی با صهیونیست ها مقابله می کنند.

انتفاضه تا سال 1993 (توافقنامه اسلو) ادامه داشت. طبق آمار 160 صهیونیست توسط فلسطینیان کشته شدند و 2162 فلسطینی نیز شکنجه شدند.

انتفاضه دوم

در سپتامبر 2000 ، پس از ورود آریل شارون به مسجدالاقصی ، قیام دوم فلسطین به نام “انتفاضه دوم” اتفاق افتاد که تقریباً 5 سال به طول انجامید. در ماه مارس 2002 ارتش رژیم صهیونیستی در عملیاتی گسترده بسیاری از شهرهای کرانه باختری را اشغال کرد.

33 روز جنگ

اسرائیل اولین شکست نظامی خود را در جنگ متحمل شد و صهیونیست ها مجبور شدند پس از 33 روز بدون موفقیت موفق به پذیرش آتش بس شوند. حزب الله لبنان که یکی از طرفین درگیری بود ، توانست 121 کشته ، 1244 زخمی و دو زندانی را به دست صهیونیست ها بگذارد.

۱۲ جنگ و ۵ توافق سازش؛ کارنامه ۷۲ سال مناقشه اعراب و صهیونیست‌ها
انهدام تانک مرکاوا توسط نیروهای حزب الله لبنان

حملات اسرائیل به غزه

در سپتامبر 2005 ، اسرائیل مجبور شد یک طرفه از غزه خارج شود و پس از آنکه جنبش حماس کنترل نوار را در سال 2007 به دست گرفت ، صهیونیستها غزه را محاصره کردند.

اولین حمله گسترده صهیونیست ها به غزه در 27 دسامبر 2008 آغاز شد و تا 17 ژانویه 2009 ادامه یافت ، معروف به جنگ 22 روزه.

در این جنگ 13 صهیونیست کشته و 518 نفر از آنها زخمی شدند. در مقابل ، توپخانه و نیروی هوایی اسرائیل به شدت به مناطق غیرنظامی غزه حمله کردند و در نتیجه 1300 فلسطینی کشته و بیش از 5300 زخمی شدند. پس از جنگ ، رژیم صهیونیستی اجازه بازسازی غزه را نداد.

جنگ دوم از 14 تا 9 مارس 2012 (5 روز) اتفاق افتاد.

حمله سوم در سال 2014 اتفاق افتاد ، معروف به جنگ 51 روزه. در این جنگ 66 صهیونیست کشته و 530 نفر از آنها زخمی شدند. 90٪ قربانیان از ارتش اسرائیل بودند. از سوی دیگر ، طبق گزارش وزارت بهداشت غزه ، 2040 نفر شکنجه و 10196 نفر زخمی شده اند. هشتاد درصد قربانیان فلسطینی در میان غیرنظامیان بودند.

چهارمین نبرد نابرابر در ماه مه سال 2019 رخ داد. در این جنگ دو روزه ، سه صهیونیست کشته و 22 فلسطینی شکنجه شدند.

خیانت و سازش

قرارداد کمپ دیوید

اگرچه خیانت در طول جنگهای 1948 و 1967 به وضوح بر روند جنگ و شکست ارتشهای عرب تأثیرگذار بود ، اما اولین مصالحه و خیانت رسمی توسط انور سادات در نوامبر 1977 انجام شد. وی اولین رهبر عرب بود که مناطق وارد شده به پایان. وی در 17 سپتامبر 1978 برای عادی سازی روابط با اسرائیل توافقنامه کمپ دیوید را امضا کرد. رژیم صهیونیستی اولین کسی بود که توسط یک کشور مسلمان شناخته شد و این برای صهیونیست ها بسیار مهم بود.

۱۲ جنگ و ۵ توافق سازش؛ کارنامه ۷۲ سال مناقشه اعراب و صهیونیست‌ها
نشست سه جانبه انور سادات ، مناخم بگین و جیمی کارتر در کمپ دیوید

توافق اسلو

در 13 سپتامبر 1993 ، شش ماه پس از مذاکرات مخفیانه در اسلو ، پایتخت نروژ ، توافق نامه ای بین سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و رژیم اسرائیل امضا شد که بر اساس آن ، سازمان آزادیبخش فلسطین وجود رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. به عنوان نماینده قانونی فلسطینی ها شناخته می شود.

پس از توافق نامه ای که توسط یاسر عرفات ، رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین و نخست وزیر اسرائیل ، ییتزاک رابین امضا شد ، سازمان آزادیبخش فلسطین مقر خود را از تونس به کرانه باختری منتقل کرد.

توافق نامه دره عربستان

کمتر از یک سال از توافق اسلو ، در 26 اکتبر 1994 ، نخست وزیر اسرائیل اسراک رابین و نخست وزیر اردن عبدالسلام المجالی در منطقه وادی عربی اردن-فلسطین دیدار کردند تا توافق نامه سازش را امضا کنند. . در این مراسم همچنین ‘ملك حسین’ پادشاه وقت اردن و ‘آزر وایزمن’ رئیس جمهور رژیم صهیونیستی حضور داشتند.

۱۲ جنگ و ۵ توافق سازش؛ کارنامه ۷۲ سال مناقشه اعراب و صهیونیست‌ها
پادشاه حسین اردن در کاخ سلطنتی خود یک سیگار برای نخست وزیر اسرائیل ییتزاک رابین روشن کرد

توافق امارات و اسرائیل

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای در تاریخ 14 آگوست اعلام کرد که رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی سازی کامل روابط به توافق رسیده اند.

الیاو بنیامین ، رئیس هماهنگی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: “تل آویو از یک چهارم قرن گذشته روابط پنهانی با امارات متحده عربی داشته و تلاش های دیپلماتیک گسترده ای را برای دستیابی به توافق با ابوظبی برای دستیابی به توافق عادی انجام داده است.” و دفتر ارتباطات.

۱۲ جنگ و ۵ توافق سازش؛ کارنامه ۷۲ سال مناقشه اعراب و صهیونیست‌ها
هیئت اسرائیلی در فرودگاه ابوظبی

توافقنامه بحرین و اسرائیل

جمعه گذشته ، دونالد ترامپ از توافق سازش بین بحرین و رژیم صهیونیستی برای تبدیل بحرین به عنوان چهارمین کشور و پنجمین نهاد عربی برای سازش با این رژیم خبر داد.

به گفته منابع اسرائیلی ، مقامات بحرین یک روز پس از اعلام توافق سازش امارات متحده عربی با آمریکایی ها نیز تماس گرفتند و گفتند نفر بعدی باید آنها باشد.

انتهای پیام / متر


تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا