دانش و سلامت

«دلتا کرون» پشت درهای ایران

«دلتا کرون» پشت درهای ایران

به گزارش شفاف، روزنامه «همشهری» در ادامه نوشت: مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی از موارد ابتلا به دلتاکو در کشورهای آمریکا، فرانسه، دانمارک و هلند خبر داد. با این حال، اطلاعات در مورد میزان انتقال عفونت و شدت بیماری هنوز کامل نیست. با این حال، در برخی کشورها، این بیماری پس از یک وقفه کوتاه در حال افزایش است و کارشناسان جهانی بر این باورند که زیرگروه جدید omikron، BA2، باعث افزایش و احتمالاً یک سویه جدید مورد تایید WHO می شود. با این حال، ترتروس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، می گوید بزرگترین نگرانی در مورد دلتاکرون کاهش احتمالی اثربخشی واکسن ها است. در ایران اما بر اساس اعلام کمیته علمی کرونا وزارت بهداشت، این سویه جدید هنوز شناسایی نشده است، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که 28 درصد موارد Omicron دارای زیرگروه جدید BA2 هستند. اگرچه بارها بر آن تاکید شده است، اما ویروس با سویه‌های جدیدش پشت مرز نمی‌ماند و در صورت تبدیل شدن به مسیر غالب در کشورهای دیگر، قطعا وارد ایران خواهد شد. این نکته ای است که رئیس کارگروه سلامت و پیشگیری ستاد ملی کرونا عنوان کرد. وی گفت: اگرچه اطلاعات دلتاکرون هنوز کامل نیست، اما مسئولان مدیریت اپیدمی در کشور باید هوشیار بوده و اخبار مرتبط را پیگیری و اقدامات لازم از جمله افزایش آزمایشات را انجام دهند.

زیرواحد جدید Omicron از دلتاکرون جدی تر است

این اولین بار در 17 ژانویه بود که یک ویروس شناس قبرسی از ظهور سویه جدیدی با انواع Omicron و Delta خبر داد، اما این مورد توسط دانشمندان و کارشناسان رد شد. اکنون دانشمندان انستیتو پاستور در پاریس توالی کامل ژنومی سویه را در پایگاه بین‌المللی Govid GSAID به اشتراک گذاشته‌اند و سازمان بهداشت جهانی نیز شیوع این سویه را در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی گزارش کرده است. به گفته پروفسور تیم اسپکتور، یکی از بنیانگذاران این مطالعه، میزان ابتلا به این بیماری افزایش یافته است و این نگرانی بیشتر در مورد افراد مسن است. وی گفت: برای اولین بار شاهد افزایش تعداد بستری‌ها هستیم و در آینده قابل پیش‌بینی احتمالا همچنان شاهد نرخ بالای عفونت و شیوع یک نفر از هر 30 نفر خواهیم بود.

به گفته استفان گریفین، ویروس شناس در دانشگاه لیدز، هنوز قبیله غالب نیست، اما در حال حاضر حدود 175000 نفر در روز مبتلا به کووید هستند که 20 درصد در طول هفته افزایش یافته است. کارشناسان همچنین نگران گسترش یک زیرگروه جدید omicron به نام BA2 هستند. جنی هریس، مدیر بهداشت و ایمنی بریتانیا گفت: «افزایش روزانه در زیر BA2 و افزایش جزئی عفونت در افراد بالای 55 سال نشان می‌دهد که این همه‌گیری هنوز تمام نشده است و می‌توان انتظار سطوح بالای گردش خون کوویدیم را داشت.» آژانس.

نگرانی های واکسیناسیون دلتاکرون

حمید سوری، رئیس کارگروه سلامت و پیشگیری ستاد ملی کرونا نیز درباره احتمال شیوع این سویه جدید گفت: وی احساس نیاز بیشتری کرد. تدروس با تاکید بر آزمایش انبوه و مشاهده این گونه هیبریدی در فرانسه و برخی کشورهای اروپایی گفت که قبلا تصور می شد که این واریانت به دلیل آلودگی آزمایشگاهی ایجاد می شود، اما یافتن واریانت هیبریدی در چندین کشور، فرضیه آلودگی آزمایشگاهی را زیر سوال برده است. . وی ادامه داد: البته شواهدی مبنی بر جدی‌تر بودن بیماری در این سویه وجود ندارد، اما ممکن است اثربخشی واکسن‌های موجود بر روی آن کمتر باشد که پس از بررسی‌های بیشتر مشخص خواهد شد.

وی گفت: تمدید آزمایش کرونا یکی از الزامات مدیریت بحران در برخی کشورها است، اما طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، آزمایش انبوه در برخی کشورها انجام نمی شود یا متوقف می شود. در حالی که آزمایش‌ها به ما می‌گویند ویروس چگونه در جامعه گسترش یافته است و الگوی توزیع، بیماری و تکامل ویروس چگونه است.»

وی گفت: به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، تفاوت چندانی با omicron ندارد، اما از نظر شدت و قابلیت حمل است. این بیماری ها در حال بررسی هستند.»

سوری همچنین توضیح می دهد که آیا ترکیب این دو می تواند منجر به خطر بیشتر شود: «ماهیت ویروس ها به گونه ای است که اگر از یک خانواده باشند، نمی توانند همزمان وارد بدن شوند. این بدان معناست که افراد به طور همزمان به دو نوع آنفولانزا، دو نوع اسهال ویروسی یا دو نوع سرخک و سرخجه مبتلا نمی شوند و در مورد کرونا نیز همین انتظار وجود دارد، اما این امکان وجود دارد که ویروس برای زنده ماندن تغییر کند. “در حال حاضر به نظر می رسد خطر خاصی وجود ندارد و این تنها واکسیناسیون علیه نوع جدید است.”

دلتاکرون هنوز در ایران شناسایی نشده است، اما به گفته محمد وژگانی، یکی از اعضای کمیته علمی کرونا، در یک مطالعه روی موارد omicron، 28 درصد دارای BA2 بودند. با این حال وی شیوع زیرگروه های BA2 را کمتر از این تعداد می داند و می گوید: این کار انجام شده است و اگر در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد، تعداد کمتری خواهد داشت.

واژگانی درباره نگرانی‌هایی که درباره رویکرد جدید سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است، گفت: موضوع دلتاکرون هنوز چندان مطرح نیست و هنوز در جلسات رسمی کمیته علمی گزارشی درباره وقوع آن نداشته‌ایم. البته واکسیناسیون در ایران آمار خوبی دارد و تا حدودی به حمایت از افراد منجر شده است. اما در سراسر جهان، کرونا با BA2 در حال افزایش است، و این باید نگران کننده باشد. بهترین راه عمل، رعایت پروتکل هایی است که باید توسط مردم انجام شود. در مورد واکسیناسیون نیز می توان انتظار داشت که شیوع و شیوع بیماری جدیدی در کشور نداشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا